Content Zoekwoorden verdwijnen uit Google Search Console

Content zoekwoorden verdwijnen uit Google Search Console

Content zoekwoorden zijn definitief verleden tijd in Google Search Console. Dit maakte Google gisteren op hun blog wereldkundig. Met deze functie kreeg je automatisch een top 20 in beeld van kernwoorden die (als het goed is 🙂 ) goed bij je website en product aansluiten. Als deze woorden goed waren wist je dat je op de goede weg zat.

Helemaal in het begin van Google Webmaster Tools kon je alleen aan de hand van deze content zoekwoorden zien welke woorden de Googlebot vond bij het crawlen van je website. Daarnaast was het een goede indicator om te zien of je website gehackt was.

Alternatieve manier voor content zoekwoorden

Tegenwoordig kun je zelf eenvoudig controleren hoe Google jouw website ziet. Dit kun je zien onder crawlen -> fetchen als Google. Typ hier een URL van een pagina in (of vul niks in voor de homepage) en klik op ophalen. Door vervolgens op de paginanaam te klikken zie je hoe Google je website heeft gezien.

Daarnaast kun je onder zoekverkeer -> zoekanalyse heel makkelijk zien op welke zoektermen jouw website in Google tevoorschijn komt. Vanwege al deze extra functies die later ontwikkelt zijn heeft Google nu besloten om afscheid te nemen van de content zoekwoorden lijst.

Zoekwoorden blijven belangrijk

Ondanks het stoppen van deze functie blijven de zoekwoorden wel van belang voor het indexeren van je website. Je kunt dus gewoon doorgaan op de manier zoals je nu te werk gaat. Vertel je bezoekers wie je bent, wat je te bieden heeft en waarom jouw product of dienst speciaal is. Wanneer jij je hier op blijft richten dan doet Google de rest voor je!

Als ik naar mezelf kijk maakte ik nog regelmatig gebruik van deze functie. Ga jij deze tool missen in Google Search Console? Laat het me weten in een reactie 🙂

Laat een reactie achter