Conversie meetbaar maken in Google Analytics

Conversie meten via Google Analytics: Handleiding

Vrijwel iedere website is tegenwoordig wel voorzien van Google Analytics. Google Analytics heeft oneindig veel mogelijkheden maar in deze blog haal ik er één aspect uit: conversie meten via Google Analytics. Je vindt hier een handige handleiding om jouw eigen conversie te kunnen meten in Analytics.

Waarom conversies meten?

Het meten van conversie op je website of webshop is van essentieel belang. Door je conversie te meten laat jij je niet langer leiden door een bepaald onderbuik gevoel. Iedere afweging wordt onderbouwd met keiharde cijfers. Als je conversie meet krijg je bijvoorbeeld de volgende inzichten:

  • Welke campagne wel of geen resultaat heeft opgeleverd. Zo kun je dure campagnes die weinig of niks opleveren direct stopzetten.
  • Je denkt dat de doelgroep op Twitter zit maar uit je conversiedoel blijkt dat de bezoekers die het doel voltooien allemaal via Facebook binnen zijn gekomen. Je kunt hier vervolgens slim op inspelen door meer tijd en energie in het juiste kanaal te steken.
  • Welke pagina’s op je website vrijwel nooit tot hun doel komen. Deze pagina’s kun je kritisch doorlopen en ze vervolgens optimaliseren of offline halen.
  • Diverse interessante inzichten: zo zie je dat er veel contactformulieren zijn ingevuld na het lezen van één van je blogs. Het motiveert je om te blijven bloggen.

Het verschil tussen conversie en sales

Met conversies bedoelen we het meten van bepaalde acties die bezoekers uitvoeren op je website. Welke actie dit is verschilt per pagina. Als jij een goede website hebt, heeft iedere pagina slechts 1 doel. Ik herhaal, één, una, ein doel! Zo heeft je website een contactpagina. Het doel van deze pagina is dat het contactformulier wordt ingevuld. Je nieuwsbrief pagina heeft als doel dat iemand zich inschrijft voor jouw mailing enz.

Zoals je ziet is conversie niet per definitie een sale. Andersom is een sale wel altijd een conversie 🙂

conversietip: mocht jij op je salespagina ook verwijzen naar je blog, een linkje naar je nieuwsbrief, linkjes naar je social media kanalen waar je allemaal toffe dingen post… ieder linkje dat verwijst naar een andere pagina is een uitgang je sales pagina af. Een methode om je bezoeker te verleiden om vooral geen aankoop te doen. Wil jij meer uit je salespagina halen? Elimineer alle links die je van de pagina weghalen. Probeer het eens: ik durf je te garanderen dat je conversiepercentage stijgt.

Hoe meet je conversies in Google Analytics?

Het meten van conversie kun je doen door conversiedoelen in te stellen in Google Analytics. Binnen Google Analytics heb je de keus uit 5 verschillende soorten conversiedoelen:

Bestemming:
Dit conversiedoel wordt getriggerd als een bezoekers een specifieke pagina bezoekt. Door bijvoorbeeld je bezoekers naar een bedanktpagina te sturen en deze te meten als bestemming weet je direct hoeveel bezoekers een formulier hebben ingevuld.

Duur:
Als je een pagina hebt gemaakt waar je de bezoekers relevante informatie wilt geven, maar niet direct iets wilt verkopen, kun je ervoor kiezen om een conversiedoel in te stellen op basis van tijdsduur. Iedere bezoeker die een x aantal minuten op je website zit wordt dan geteld als een conversie.

Pagina’s / schermen per sessie:
Hier kun je instellen dat iedere bezoeker die bijvoorbeeld 5 verschillende pagina’s heeft bekeken als conversie geteld moet worden.

Gebeurtenis:
Met deze optie kun je bepaalde gebeurtenissen als trigger instellen voor je conversiedoel. Bijvoorbeeld het bekijken van een YouTube filmpje op één van je pagina’s.

Zelf gebruik ik met name het conversiedoel ‘bestemming’ om mijn eigen conversie te kunnen meten.

Het meten van conversie doe je als volgt:

Stap 1: bedanktpagina’s aanmaken:

Allereerst zul je een bedanktpagina moeten aanmaken. Je kunt ervoor kiezen om één algemene bedanktpagina te gebruiken. Nadat een bezoeker een formulier heeft ingevuld komen ze altijd op deze bedanktpagina uit.

Stap 2: een conversiedoel aanmaken:

Voor deze stap moet je ingelogd zijn bij Google Analytics. Vervolgens kies je links onderin voor -beheerder- en klikt je in de meest rechtse kolom op -doelen-.

  1. Kies ervoor om een nieuw doel aan te maken.
  2. Als je wilt werken met één specifieke bedanktpagina kun je kiezen voor ‘aangepast’ en klik je vervolgens op doorgaan.
  3. Bij de doelbeschrijving kun je het conversiedoel een naam naar keuze geven. Kies vervolgens het juiste type conversiedoel. In het geval van een bedanktpagina klik je op bestemming.
  4. Bij bestemming geef je de URL van je bedanktpagina op. Bijvoorbeeld: /bedankt/. LET OP: het gedeelte www.jouwdomeinnaam.nl moet je hier niet invullen. Standaard krijg je de keuze “gelijk aan”. Je kunt hier ook kiezen voor “begint met”. Als je met betaalde campagnes werkt wil het weleens gebeuren dat er nog iets achter de url wordt geplakt. Als je het conversiedoel dan hebt staan op “gelijk aan” heb je geen exacte match en dus geen conversie die gemeten wordt.
  5. Als het salesproces uit meedere stappen bestaat, verdeeld over verschillende pagina’s, kun je de trechter activeren. Vervolgens geef je alle stappen op die worden doorlopen voordat er een definitieve sale is. Denk hierbij aan: pagina met een keuze maken, pagina voor het invullen van de gegevens , tot slot een pagina om de bestelling te controleren en te bevestigen.
  6. Om het doel goed meetbaar te maken moeten de voorgaande stappen in de trechter als verplicht erin gezet worden. De bestemmingspagina vul je nooit in bij de te nemen stappen in de trechter.
  7. Tot slot klik je op opslaan en het eerste conversiedoel is een feit.

Voorbeeld van een conversiedoel in Google Analytics

Alle statistieken en cijfers over dit specifieke doel kun je terugvinden onder Conversies -> Doelen -> Overzicht aan de linkerkant van je scherm.

Conclusie

Succes met het meten van je conversie in Google Analytics. Ik hoop dat deze handleiding je op weg heeft geholpen, of dat je er in ieder geval het nut van inziet. Heb je nog vragen over deze handleiding? Wil je conversietips voor jouw salespagina? Stuur gerust een berichtje 🙂 Uiteraard kun jij je toevoegingen of gave inzichten delen in een reactie hieronder.

Laat een reactie achter