Local SEO Tips - Beter gevonden worden op Google Maps

Local SEO Tips: betere vindbaarheid in Google Maps

Local SEO is steeds belangrijker in deze tijd. Mensen zoeken steeds specifieker en ze verwachten ook steeds meer relevante zoekresultaten. Je zult ongetwijfeld gemerkt hebben dat je steeds vaker een aantal resultaten op een Google Maps kaartje te zien krijgt als je ergens op zoekt. Op zich heel logisch: gebruikers zoeken steeds vaker met een smartphone, de locatie van een smartphone wordt uitgelezen tijdens een zoekopdracht et voilà: je krijgt resultaten direct bij jouw in de buurt te zien.

Je website optimaliseren voor Local SEO?

Door jouw website goed in te richten kun je ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt in deze lokale zoekopdrachten. Véél websites doen hier weinig tot niks mee dus voor jouw als ondernemer ligt hier ongetwijfeld terreinwinst. De onderstaande local SEO tips helpen je om beter gevonden te worden in Google Maps.

Tip 1: Voeg adresgegevens op je website toe

De eerste logische stap is om je adresgegevens op je website te plaatsen. Dat is sowieso aan te raden om de betrouwbaarheid van je website te verhogen. Het toevoegen van je adresgegevens is de eerste stap, het blijft op deze manier platte tekst. In de volgende tip laat ik je zien hoe je deze gegevens kunt markeren zodat Google begrijpt dat dit daadwerkelijk adresgegevens zijn. We noemen dit “rich markup”. Hier lees je meer over rich snippets.

Tip 2: Je adresgegevens markeren voor Google

Nadat je de adresgegevens hebt toegevoegd op je website kun je ze gaan labelen zodat Google exact begrijpt dat dit adresgegevens zijn. Dit doe je aan de hand van het Schema.org protocol. Schema.org is onder andere door Google, Microsoft & Yahoo in het leven geroepen en via deze standaard kun jij je data op je website structureren. Zoals je wellicht weet probeert Google steeds meer de context van teksten te begrijpen en door middel van Schema.org vertel jij aan Google wat deze teksten zijn. Google is hier erg blij mee en als blijk van waardering rankt jouw website beter dan iemand die hier geen gebruik van maakt.

<div itemscope itemtype="https://schema.org/LocalBusiness">
<span itemprop="name">Bedrijfsnaam</span>
<div itemprop="address" itemscope itemtype="https://schema.org/PostalAddress">
<span itemprop="streetAddress">Adres</span>
<span itemprop="addressLocality">Plaats</span>,
<span itemprop="addressRegion">Provincie</span> <span itemprop="postalCode">Postcode</span>
</div>
<span itemprop="telephone">Telefoonnummer</span>
<a itemprop="url" href="Website">Website</a>
<a href="mailto:e-mailadres" itemprop="email">
e-mailadres</a>
</div>

Tip 3: Google Maps kaartje op je website

Naast het toevoegen van je adresgegevens is het ook slim om een Google Maps kaartje met je locatie toe te voegen. Je kunt een eigen Google Maps kaart aanmaken via Google My Maps. Naast het gebruiken van My Maps kun je ook via Google een Iframe aanmaken die je vervolgens insluit op je website.

Local SEO Tip: Google Maps kaart toevoegen aan je website

Local SEO Tip: Google Maps kaart toevoegen aan je website

Tip 4: Google Mijn Bedrijf pagina aanmaken

Naast het aanmaken van adresgegevens op je website kun je ook je bedrijf zelf aanmelden bij Google. Zo’n extra bedrijfsvermelding draagt ook weer bij aan een betere vindbaarheid in Google Maps. Een bedrijfspagina aanmaken kan met Google Mijn Bedrijf. LET OP: zorg dat de adresgegevens die je gebruikt identiek zijn aan de adresgegevens op je website. De Google Bedrijfspagina laat je eenvoudig jouw gegevens managen. Zo kun jij je pagina voorzien van de volgende informatie:

  • Bedrijfsnaam
  • NAW gegevens
  • Website
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Openingstijden
  • Evt. extra foto’s
  • De straal in kilometers vanaf je adres waarin jij actief bent

Als je voor het eerst een bedrijfspagina aanmaakt krijg je ter controle een kaart per post toegestuurd op het opgegeven adres. Deze code kun je vervolgens weer invoeren om je pagina te activeren. Op deze manier weet Google dat het om een echte locatie gaat. Op het moment dat je zoekt op je eigen bedrijfsnaam krijg je direct je bedrijfspagina in beeld. Dit zorgt weer voor een stukje extra betrouwbaarheid.

 

Local SEO Tips: Google Mijn Bedrijf

Voorbeeld: zo word je bedrijf getoond in de zoekresultaten.

Tip 5: ontvang reviews op Google

Sociale invloeden tellen mee als het gaat om local SEO. Heb jij veel volgers of een hoge beoordeling zul je automatisch hoger getoond worden in Google Maps. Heb jij één officiële pagina voor je bedrijf? Zorg dat mensen je gaan beoordelen!

Bonustips: direct aanvragen uitvangen vanuit Google

Je leest het inderdaad goed, het is sinds kort mogelijk om direct in Google een call to action te plaatsen. Je kunt zo een evenement of toffe aanbieding direct in Google promoten, gratis en voor niks. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een geverifieerde Google Mijn Bedrijf pagina. Als je ingelogd bent zie je posts staan. Je kunt hier een post toevoegen of inspiratie opdoen met een aantal voorbeelden die Google je standaard geeft.

Het promoten is (op dit moment) echt bedoelt voor evenementen en aankondigingen van nieuwe diensten dus een post is maar beperkt zichtbaar. Na x tijd verloopt je post en moet je zelf weer een nieuwe actie toevoegen.

Direct posten in Google Mijn Bedrijf

Local SEO Bonustip: direct een aanbieding posten in Google.

 

Praktijkvoorbeeld:

Héél héél lang geleden toen ik nog bij het reisbureau werkte (check hier mijn verhaal) kreeg ik de opdracht om een website te bouwen voor ons niche product: camper verhuur. Ik had 0 technische kennis dus een website maken in WordPress etc. ging mijn pet al te boven. Hierdoor heb ik gekozen om een website te maken via de pagebuilder van het hostingbedrijf zelf 🙂

Technische kennis had ik dan niet: alles wat met SEO en Local SEO te maken had wist ik wel 🙂 het resultaat: als je in de omgeving van Sliedrecht zoekt op camper huren komt de website boekjecamper.nl direct in beeld. Met mijn kennis van nu is de site werkelijk om te gieren maar het levert mijn ex-werkgever tot op de dag van vandaag keiharde euro’s op.

Resultaat wanneer je op camper huren zoekt in Alblasserdam (ca. 10 km van Sliedrecht)

Tot slot

Er valt veel meer over Local SEO te zeggen maar de genoemde tips zijn voldoende om aanzienlijk beter te gaan presteren in Google Maps. Ik hoop dat je gemotiveerd bent om hier zelf ook mee aan de slag te gaan.

Heb je vragen of zelf mooie resultaten behaalt met Local SEO? Deel ze hieronder met ons!

Laat een reactie achter