Better Ads standard Google

Nieuw advertentiebeleid van Google: dit moet je weten

Google start met het aanpakken van websites die door gebruikers als irritant worden ervaren. Google heeft nieuwe advertentie richtlijnen opgesteld en wie zich daar vanaf 2018 niet aan houdt kan dus bericht verwachten.

Als jij op je website met advertenties en pop-ups werkt is het handig om de nieuwe standaard te checken. Dit kun je doen via de Better Ads Standard. Deze standaard is opgesteld door een groep van internetbedrijven en adverteerders.

In grote lijnen komt het er op neer dat dit soort zaken niet meer mogen straks:

  • Automatische afspelende video’s met geluid
  • Advertenties met een timer.
  • Pop-up advertenties
  • Sticky Ads: advertenties die vast blijven staan terwijl een gebruiker verder scrolt op de pagina.

Voor mobiel gelden er nog striktere regels. Zo is het volgens de richtlijnen onder andere niet toegestaan om meer dan 30% van een pagina te vullen met advertenties. Ook het gebruik van flash is uit de boze (duh!).

Mocht je alle advertentie varianten willen bekijken die niet langer oké zijn kun je hier een handig PDF bestand downloaden.

Advertentiebeleid Google

Een aantal voorbeelden van het nieuwe advertentiebeleid.

Gebruik van Adblockers:

Irritante reclames op websites zijn volgens Googles onderzoek de belangrijkste reden om een Adblocker te installeren. Bedenk hierbij dat Google de meeste inkomsten uit advertenties haalt en je snapt dat ze hier wat aan willen veranderen. Er gaan zelfs geruchten dat Google een eigen Adblocker gaat inbouwen in Google Chrome (lees hier het bericht).

Zet de bezoeker centraal

Uiteindelijk gaat het erom dat je net als bij zoveel zaken de bezoeker centraal zet en niet irriteert. Bij Google draait alles om een zo goed mogelijke ervaring bij haar klanten. Als jij op je website hier ook op focust zul je niks te vrezen hebben voor deze nieuwe advertentie richtlijnen.

Laat een reactie achter