Social Media Tips

Social Media succesvol zakelijk inzetten: 5 praktische tips

Bijna iedere Nederlander heeft wel één of meerdere social media kanalen waarop hij/zij actief is. Dit betekent automatisch dat bijna je hele doelgroep actief is op social media. Het gebruik van social media is hiermee dan ook een ideale tool om in te zetten voor het bereiken van je doelgroep. Voordat we je de social media tips geven allereerst wat feitjes over het gebruik van social media in Nederland:

Facebook: 10.4 miljoen gebruikers
YouTube: 7.5 miljoen gebruikers
LinkedIn: 4.3 miljoen gebruikers
Instagram: 3.2 miljoen gebruikers
Twitter: 2.6 miljoen gebruikers

Social media gebruik Nederland 2017

De grootste social media kanalen van 2017 in Nederland

Bron: marketingonline.nl

Gezien de cijfers genoeg redenen om met social media aan de slag te gaan mocht je dit nog niet doen. Nog niet overtuigd? Onthoud dan dit: 

Met social media bereik je niet alleen mensen die per se actief op zoek zijn naar jouw product of dienst, maar hier wel open voor staan.

De vraag is alleen: waar bevindt zich mijn doelgroep, en belangrijker nog, hoe ga ik ze bereiken? In dit blogbericht krijg je 5 praktische tips om direct zelf aan de slag te gaan.

Tip 1: posten op social media is verleiden

In onze vluchtige samenleving is beleving relevanter dan ooit. Potentiële klanten screenen in no time je post waarna het direct aan- of afhaken is. Gebruik daarom in je posts nooit alleen tekst, maar onderbouw deze tekst met sterk sprekende afbeeldingen.

Daarnaast is het belangrijk om in deze 2 seconden alle vragen van een eventuele klant te beantwoorden. Vragen als welk probleem lost dit product (lees jouw product) op, hoe duur is het, wanneer wordt het geleverd enzovoort.

Tip 2: creëer interactie

Ieder social media kanaal vraagt om een andere aanpak. Wanneer je bijvoorbeeld LinkedIn gebruikt is dit bijna altijd werkgerelateerd. Op dit kanaal kun je volop kennis delen. Gebruikers van LinkedIn hebben deze verwachting van dit platform en dus zijn ze hier ook actief (vak)kennis aan het vergaren.

Anders wordt het wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van Facebook. Facebook is voor velen toch meer ontspanning en privé. Wil je hier echt opvallen duw dan niet continue je producten door de strot van je volgers.

De extreme ik gerichtheid ben je in het echte leven waarschijnlijk ook snel beu. Bijvoorbeeld die ene collega die het alleen maar over zichzelf kan hebben. Ik heb dit, ik heb dat, ik doe dit, ik doe dat. Vind je dit na een week nog steeds interessant? Waarschijnlijk irriteer jij je na een dag al mateloos 🙂 Op exact dezelfde manier werkt het ‘online leven’.  Op dit gebied zie ik veel bedrijven nog grote fouten maken en dus is er ook nog veel winst te behalen. Wil jij je echt onderscheiden op social media? Maak dan contact met je achterban, stel vragen, nodig mensen uit om te reageren, post iets grappigs etc..

Tip 3: houd altijd de doelgroep in je achterhoofd

Het klinkt heel simpel maar toch is deze erg belangrijk. Op social media is het altijd van belang om je doelgroep in je achterhoofd te houden. Stel je hebt een product wat met name gericht is op jongeren, Hoe groot is dan de kans dat je deze groep op LinkedIn zult vinden? Veel eerder zul je deze doelgroep op Instagram of Snapchat vinden. Zoek de plek op waar je doelgroep ook is.

Tip 4: ga live!

Het is een trend dat videomateriaal en live streamen via social media steeds populairder wordt. Via YouTube, Twitter, Instagram en Facebook is het allemaal mogelijk om een live uitzending te starten. Een uitstekende kans om live in contact te komen met potentiële klanten zonder dat ze eerst naar je winkel hoeven te komen.

Start bijvoorbeeld eens met een live question & answer moment. Zie wat er leeft onder je volgers en beantwoord hun vragen. De meeste bedrijven maken hier nog geen gebruik van dus dit is een uitgelezen kans om je te onderscheiden van de rest.

Tip 5: blijf altijd jezelf!

Zorg er altijd voor dat je posts passen binnen je bedrijfscultuur. Door dit te doen trek je mensen aan die binnen je bedrijf passen. Je praat dezelfde taal als de doelgroep die je voor ogen hebt,  en dat maakt je product of dienst voor hen aantrekkelijk.  Gouden regel in deze is om niet iedereen naar de mond te praten. Praat je tegen iedereen dan praat je ten diepste tegen niemand.

Ik hoop dat je direct aan de slag kunt met deze social media tips. Mocht je nog meer tips willen ontvangen abonneer je dan op tips per mail. Mocht je zelf nog tips of vragen hebben deel ze hieronder met ons en de rest van de wereld 🙂

Laat een reactie achter