WordPress SEO Tips

7 WordPress SEO Tips die je website hoger in Google brengen

Werk jij met WordPress en wil jij dat je website hoger in Google gaat komen? Wanneer je de onderstaande SEO Tips toepast zal dit ongetwijfeld effect hebben op de vindbaarheid van je website. De tips zijn niet moeilijk om toe te passen. Sterker nog, voor WordPress is er een handige SEO plug-in die je als het ware continue coacht wanneer je bezig bent om een nieuw blog artikel te schrijven. Deze SEO-plugin brengt ons bij de eerste tip.

Tip 1. Maak gebruik van de WordPress SEO plug-in

De SEO plug-in Yoast is een absolute must have. Persoonlijk vind ik dit één van de meest waardevolle WordPress plug-ins. Je kunt Yoast terugvinden onder het kopje Plugins wanneer je ingelogd bent in WordPress. Wanneer Yoast geactiveerd is krijg je extra informatie onder ieder bericht of pagina die je gaat aanmaken. Je kunt hier een aantal zaken instellen en inzien.

SEO titel

Hier zet je de titel van je pagina neer. Deze titel zal ook zichtbaar zijn in Google. Het is dus belangrijk om een pakkende titel te verzinnen. Daarnaast moeten de belangrijkste zoekwoorden in de titel voor komen. Deze titel kun je dezelfde titel geven als de titel van je bericht. Het mooie aan deze functie is dat je je titel in Google net iets anders kunt formuleren dan de titel op je pagina.

Slug

Hier kun je de URL van je website invullen zoals deze zichtbaar moet worden in Google. Zelf gebruik ik dit niet omdat ik liever werk met standaard permalinks. Dit zorgt ervoor dat de link structuur overzichtelijk blijft. Als je de permalinks goed instelt worden de Slugs automatisch goed ingevuld. Het instellen van permalinks in WordPress komt verderop in dit artikel nog aan bod.

Meta omschrijving

In dit vakje typ je een korte samenvatting van je gemaakte pagina of artikel. Ook hier is het weer van belang om de belangrijkste trefwoorden te verwerken in de meta omschrijving. Daarnaast moet het de mensen in Google overtuigen om jouw website aan te klikken dus wees origineel.

 

WordPress SEO Plugin voorbeeld

Zo zien de SEO titel en meta omschrijving eruit in Google.

Focus trefwoord

Bij focus trefwoord vul je het trefwoord in waar je artikel of pagina over gaat. Dit is als het ware het onderwerp waar jij je op gaat focussen. Aan de hand van dit ingestelde trefwoord gaat de SEO Plugin je ook coachen en tips geven. De analyse wil niet altijd helemaal op gaan, maar het geeft wel een goede indicatie of je goed op weg bent of niet. Zo’n samenvatting ziet er als volgt uit:

WordPress SEO Tips

Analyse van de pagina waar de focus ligt op het woord WordPress

Leesbaarheid

Wat ik persoonlijk ook erg tof vind is de functie leesbaarheid. Yoast geeft je geschreven tekst namelijk een score op het gebied van leesbaarheid. Hier wordt gekeken naar moeilijke woorden, uit hoeveel woorden je zinnen bestaan en hoeveel woorden er in een paragraaf staan. Zeker in de huidige tijd waar aandacht voor je pagina steeds kostbaarder wordt is de leesbaarheid een goede tool om te gebruiken.

Leesbaarheid functie in WordPress

Samenvatting van de leesbaarheid functie in WordPress

Tip 2. Permalinks instellen in WordPress

Het instellen van permalinks in WordPress is erg belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Wanneer je hoger in Google wilt komen zal de basis van je website goed in elkaar moeten zitten. Met permalinks stel je als het ware de structuur van je links in. Zie het als een spinnenweb. Hoe logischer deze indeling, hoe beter je website geïndexeerd kan worden door de zoekmachine. Hoe minder potentiële bezoekers ook zullen verdwalen op je website.

Standaard staan permalinks binnen WordPress ingesteld op je domeinnaam + het ID van je gemaakte pagina. Een pagina zou dan ksconsult.nl/?p=123 als URL krijgen bijvoorbeeld. Een gemiste kans want in je link mis je op deze manier belangrijke trefwoorden. Daarnaast zegt deze link een potentiële bezoeker niet zoveel waardoor ze sneller zullen afhaken. Een permalink moet je bezoeker vertellen wat ze op deze pagina kunnen vinden.

Het mooiste is om achter je domeinnaam de categorie + de titel van je pagina weer te geven. Je bundelt je pagina’s in categorieën en daarmee bewaar je voor jezelf en de zoekmachine het overzicht. In WordPress kun je deze structuur instellen bij aangepaste structuur. In het lege veld zet je /%category%/%postname%/ neer. Door gebruik te maken van deze ‘vreemde namen’ maak je de link structuur dynamisch. Iedere pagina krijgt automatisch de juiste categorie met daarachter de titel van je pagina.

Permalink instellen in WordPress

Tip 3. WordPress pagina’s logisch opbouwen

Ooit een boek gelezen wat 2, 3 of zelfs 5 titels had? Zo ja ben ik benieuwd welk boek dit is 🙂 maar doorgaans heeft een boek 1 titel. Vervolgens is het boek ingedeeld in hoofdstukken en zijn hoofdstukken weer verder onderverdeeld in paragrafen.

Iedere pagina die jij maakt in WordPress moet als het ware op dezelfde manier zijn opgebouwd. Het geeft je lezer overzicht en structuur waardoor je pagina gemakkelijk te lezen is. Niet iedereen neemt de moeite om een hele pagina te lezen. Vaak wordt de pagina gescand en wordt er gelezen op het moment dat iets aanspreekt.

De kopteksten trekken de meeste aandacht op je pagina doordat ze groter zijn dan je tekst. Zorg ervoor dat ze kort en krachtig zijn over de inhoud die volgt.

Google (of een andere zoekmachine) leest je pagina hetzelfde zoals jij een boek leest. Door te werken met een pagina titel en sub onderwerpen snapt Google waar de pagina over gaat. Voor een betere vindbaarheid in Google adviseer ik je om de trefwoorden zoveel mogelijk terug te laten komen in je kopteksten.

Instellen van kopteksten

Als je deze pagina goed bekijkt kom je ook kopteksten tegen. De titel helemaal bovenaan is het grootst van allemaal. Daarna volgen tip 1, tip 2 enz. enz. en onder deze tips wordt weer met een kleinere koptekst gewerkt. Je krijgt hierdoor als het ware dit:

  • Onderwerp
    • Sub onderwerp 1
    • Sub onderwerp 2
      • onderwerp 2.1
      • onderwerp 2.2
    • Sub onderwerp 3

Het instellen van je kopteksten is in WordPress super eenvoudig. Je selecteert het stukje tekst en kiest vervolgens links bovenin de pagina wat voor koptekst dit is. Koptekst 1 is de titel van je pagina (en komt dus maar 1x voor op je pagina), koptekst 2 een sub onderwerp etc..

Mocht je in de HTML editor werken dan werk je met <h1>, <h2> enzovoort.

Kopteksten instellen in WordPress

Kopteksten instellen in WordPress

Tip 4. Laat je WordPress website geïndexeerd worden door zoekmachines

In WordPress is er een instelling waarmee je aangeeft dat je website geïndexeerd mag worden. Wil je gevonden worden in Google zul je er zeker van moeten zijn dat je niet per ongeluk de zoekmachine tegenhoud. Je vindt deze instelling onder instellingen -> lezen.

Zoekmachines toestaan op je WordPress pagina

Zorg ervoor dat zoekmachines niet geblokkeerd worden.

Tip 5. Optimaliseer je afbeeldingen

Het optimaliseren van afbeeldingen is een punt waar jij echt op kunt scoren omdat veel websites dit niet, of maar half, doen. Als je een afbeelding wilt gebruiken in een artikel zul je hem moeten uploaden naar WordPress.

Tips voordat je een afbeelding upload naar WordPress

Voordat je een afbeelding gaat uploaden naar WordPress: pas eerst de titel van je afbeelding aan. Als jij een foto gebruikt met de naam 20160114_095028.jpg mis je een kans. Geef je afbeelding het onderwerp waarover je aan het schrijven bent.

Let daarnaast op het formaat van je afbeelding. Als je van plan bent om een klein plaatje toe te voegen aan je pagina is het niet logisch als je een afbeelding van poster formaat gaat uploaden naar WordPress. Foto’s zijn al snel enkele MB’s groot die allemaal weer geladen moeten worden. Het is verstandig als je een afbeelding alvast aanpast naar het formaat dat je gaat gebruiken voordat je de afbeelding upload naar WordPress.

Doorgaans is een .PNG bestand groter dan een .JPEG bestand. Is de foto die je gaat gebruiken niet transparant? Maak dan gebruik van .JPG afbeeldingen.

De snelheid van je website is één van de criteria waar Google je website op zult beoordelen. En nog belangrijker: tijd en ook geduld is schaarser dan ooit. Een gebruiker gaat geen seconden tegen een wit scherm aankijken, wachtend tot je afbeeldingen geladen zijn. Wanneer je pagina niet binnen 2 seconden geladen is haakt een bezoeker af.

Extra tips voor WordPress afbeeldingen

Als je afbeelding klaar is voor gebruik ga je hem uploaden naar WordPress. Voordat je de afbeelding invoegt in je artikel kun je de afbeelding nog een titel en alt tekst meegeven.

WordPress afbeeldingen tips

Titel en Alt-tekst instellen in WordPress

Door je afbeelding te voorzien van een titel en ALT-tekst zorg je ervoor dat je ook gevonden kunt worden in Google afbeeldingen. Mocht je geschreven artikel veel concurrentie hebben op het gekozen focuswoord kun je via Google afbeeldingen meestal toch nog bezoekers naar je website halen. De concurrentie is hier vaak minder hoog.

WordPress Plug-in voor afbeeldingen

Heb jij een bestaande WordPress website en lees je deze tip later dan je lief is? Er is een handige plug-in die met terugwerkende kracht je afbeeldingen verkleind zonder dat dit effect heeft op je website. Deze WordPress plug-in heet WP Smush. Alle bestaande afbeeldingen moet je zelf laten comprimeren. Met 1 klik op de knop worden alle afbeeldingen geoptimaliseerd. Nieuwe afbeeldingen worden automatisch geoptimaliseerd bij het uploaden.

Tip 6. Gebruik niet teveel plug-ins in WordPress

Voor WordPress kun je werkelijk duizenden gratis plug-ins vinden. Erg handig natuurlijk als je niet zoveel technische kennis in huis hebt. Toch raad ik je aan om op te passen met het gebruiken van allerlei plug-ins. De beschreven SEO plug-in is bijvoorbeeld een absolute must have en zo zijn er nog meer handige plug-ins. Er zijn helaas ook talloze plug-ins die je website enorm traag maken. Gezien het feit dat laadtijd voor zowel Google als de bezoeker steeds belangrijker word is dit niet wat je wilt. Denk dus goed na voordat je een plug-in gaat installeren.

Een ander nadeel van plug-ins is vervuilde code op je website. Voor een betere vindbaarheid is het belangrijk dat je code zo schoon en netjes mogelijk is. Ook op dit onderwerp geeft Google je website een score.

Aanbevolen plug-ins voor WordPress

De volgende plug-ins kun je met een gerust hart gebruiken en zijn enorm handig om te installeren:

Contact Form 7 (hiermee kun je eenvoudig een contactformulier maken voor je website)

WP Smush (optimaliseert afbeeldingen, zie ook tip 5)

Yoast SEO (is haast verplicht als je serieus met SEO aan de slag wilt gaan 🙂 zie ook tip 1)

W3 Total Cache (aanbevolen plug-in om je website sneller te maken)

Google Analytics by MonsterInsights (geeft je inzicht in je bezoekersaantallen via Google Analytics)

Tip 7. Snelheid van je WordPress website

Als laatste SEO Tip wil ik je het advies geven om de snelheid van je website niet te onderschatten. Zoals hierboven al een paar keer aangegeven wordt de laadtijd van je website steeds belangrijker.

Bezoekers zijn steeds ongeduldiger en haken snel af als je website traag opent. Allemaal kostbare tijd waar we steeds minder van lijken te hebben. Google ziet deze trend ook en speelt hierop in. De snelheid van je website laten ze meetellen in de eindbeoordeling van je website. Wil jij hoog in Google komen zul je de snelheid dus niet moeten onderschatten.

De basis van een snelle website begint allemaal met het thema wat je kiest bij het bouwen van je website. Je kunt beter vanaf het begin met een snel thema werken dan achteraf moeten optimaliseren. Zoals beschreven in tip 5 en 7 hebben afbeeldingen en allerlei plug-ins ook invloed op de snelheid van je WordPress website.

Test de snelheid van je website

Google maakt het mogelijk om de snelheid van je website te testen. Ze maken onderscheid tussen de laadtijd voor de PC en de laadtijd voor smartphones en tablets. Daarnaast geven je direct verbeterpunten mee. Ben jij benieuwd naar de snelheid van je website en wat je kunt verbeteren? Doe hier de Speedtest van Google.

Resultaat Google Speedtest

 

Op het gebied van websitesnelheid valt nog veel meer te schrijven en te optimaliseren. Mocht je meer tips voor een snellere website zoeken lees dan ook ons blogbericht “WordPress website sneller maken

Mobiel vriendelijke website

In de genoemde tips is een mobielvriendelijke website niet genoemd. Ik heb dit bewust gedaan omdat dit in mijn ogen geen tip maar een voorwaarde is. Mocht je nog geen mobiele website hebben zul je dit eerst moeten regelen wil je hoger gevonden worden in Google. Bij het kiezen van een thema is het belangrijk dat het thema geschikt is voor smartphones. De nieuwe thema’s zijn tegenwoordig vrijwel allemaal mobielvriendelijk dus dit zou geen probleem moeten zijn.

SUCCES!

Ik wil je succes wensen met het toepassen van deze SEO Tips. De beschreven tips en afbeeldingen zijn specifiek gericht op WordPress websites. Toch zijn dit ook zonder WordPress website tips die van waarde kunnen zijn voor je.

Mis je tips of heb je nog vragen? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op. Uiteraard kun je ons ook inschakelen voor het toepassen van deze tips op jouw website.

Reacties

  1. Mooie verzameling van goede tips voor zzp’ers, en anderen natuurlijk 🙂 Had er zelf ook wat uitgehaald qua info.
    zou je evt. ook een app kunnen laten maken voor je website, om samen te lanceren? Is dat handig? Of is dat alleen voor webshops? Ben zelf tekst editor namelijk…

Laat een reactie achter