Content marketing is een vorm van online marketing waarbij jij je richt op het creëren van waardevolle teksten (content) voor jouw bezoekers. Het doel is om op deze manier een hele specifieke doelgroep aan te spreken.

Waar voorheen de eigen producten en diensten centraal stonden, hecht de huidige consument steeds meer waarde aan relevante en toegevoegde waarde. De consument heeft tegenwoordig een overvloed aan aanbod waaruit gekozen kan worden. Je zult daarom meer uit de kast moeten halen dan een drammerig verkoopverhaal. Echt onderscheidend zijn is een leuke uitdaging geworden.

Met content marketing speel je allereerst juist in op interesses en behoeften van potentiële klanten. Je creëert een verlangen waarna jij je product of dienst als DÉ oplossing onder de aandacht brengt. Doordat je al een band met de klant hebt opgebouwd, zal hij makkelijker op een aankoop overgaan.

Content marketing mogelijkheden

Er zijn meerdere manieren om jouw kennis te delen. De onderstaande middelen zou je onder andere kunnen inzetten voor content marketing:

  • Een begrippenlijst (kennisbank)
  • Interviews
  • Handleidingen
  • Podcasts
  • Video’s (vlogs)
  • Blog
  • Nieuwsbrieven
  • E-Books
  • Webinairs

Content marketing de toekomst?

Content marketing is één van de meest bekritiseerde marketing begrippen. Misschien wel logisch want het is op dit moment ook één van de meest populaire termen. Je hoeft alleen maar op Google Trends content marketing in te tikken om te zien dat het enorm populair is. Het is zelfs een populairder begrip dan zoekmachine optimalisatie geworden.

Content Marketing vs Zoekmachine Optimalisatie

Google Trends: Content Marketing vs Zoekmachine Optimalisatie