SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising. Hiermee wordt het adverteren in de zoekmachines (zoals Google) bedoelt. Door middel van een betaalde advertentie kun je een hoge plek in de zoekmachine als het ware opkopen. Zo kun je toch gevonden worden op een bepaald zoekwoord als je door middel van SEO (Search Engine Optimalisation) niet op de eerste pagina staat. Daarnaast kun je een SEA campagne dusdanig instellen dat je advertentie alleen door een hele specifieke doelgroep wordt bekeken.

SEA (Search Engine Advertising) vs SEO (Search Engine Optimalization)

Wat is eigenlijk het verschil tussen SEA en SEO? Om dit goed te kunnen beantwoorden moet je eigenlijk allereerst weten hoe een zoekresultaten pagina is opgebouwd. Namelijk uit gratis en betaalde vermeldingen. Een hoge positie in de gratis zoekresultaten van Google bereik je door een goede zoekmachine optimalisatie van jouw website (afgekort SEO). De betaalde resultaten zijn alleen door middel van een betaalde advertentie te bereiken. Het betaald adverteren in de zoekmachine wordt SEA (Search Engine Advertising) genoemd.

Een advertentie in de zoekmachine is meestal te herkennen aan een Advertentie icoon Google Adwords icoontje in de zoekresultaten. Meestal staan de advertenties helemaal bovenaan of onderaan op de pagina. Hoeveel advertenties in beeld komen hangt af het aantal adverteerders die zichtbaar willen zijn op een specifiek zoekwoord.

Gratis vs betaalde zoekresultaten in Google

Overzicht van gratis vs betaalde zoekresultaten in Google

 

Hoe werkt SEA (Search Engine Advertising)?

Een SEA campagne opstarten kan niet vanaf je eigen website. Dit doe je door middel van een gratis Google Tool: Google Adwords. Om gebruik te maken van Google Adwords heb je sowieso een Google Account nodig.

Als je een advertentie gaat aanmaken kies je een aantal zoektermen uit waarop je jouw advertentie gevonden wilt laten worden. Vervolgens stel je een Cost Per Click in (CPC). Dit bedrag kost het je als iemand op je advertentie klikt. De hoogte van het bod is afhankelijk van de populariteit van een zoekwoord.

De advertenties worden als het ware bij opbod verkocht. Hoe hoger je CPC is ten opzichte van andere adverteerders, hoe hoger je advertentie ook zal staan in de zoekresultaten. Google geeft je per bod ook een indicatie hoeveel views en hoeveel clicks je kunt genereren. Op basis van deze informatie kun je spelen door het bod hoger of lager te maken zodat je uiteindelijk een voor jou interessant bod hebt gevonden.

Vervolgens kun je nog instellen hoeveel de campagne mag gaan kosten. Ook kun je een limiet per dag instellen zodat je hele budget niet in 1 dag verbruikt wordt.

Verschillende type advertenties die je kunt aanmaken

Zoek advertentie: deze advertentie wordt vertoond in de Google zoekresultaten

Display advertentie: deze advertentie wordt weergegeven op websites van derden die ruimte hebben gemaakt voor het tonen van Google advertenties

Video advertentie: deze advertentie wordt weergegeven op Youtube.

App advertentie: hiermee breng je je eigen app onder de aandacht van smartphone gebruikers. Je app is dan direct te downloaden vanuit de app store.

Voor- en nadelen van SEA (Search Engine Advertising)

Het gebruik van SEA kent net als ieder ander product voor- en nadelen. De belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden zijn als volgt:

Nadelen SEA:

  • Afhankelijk van je branch en de zoekwoorden kunnen de kosten per klik best prijzig zijn. Als je niet goed optimaliseert en analyseert stop jij je geld in een bodemloze put. Kijk vooraf dus goed wat het je kost en hoeveel het je zou moeten opleveren. Analyseer vervolgens ook of de campagne overeenkomt met je doelstellingen.
  • Het gebruik van SEA geeft je website een boost qua bezoekers en omzet. Als je positie in de gratis zoekresultaten niet optimaal is zakt alles weer in elkaar als je de campagne stopzet. Het is daarom aan te raden om naast SEA ook actief met SEO aan de slag te gaan.

Voordelen SEA:

  • SEA is een uitstekende manier om je website direct een boost te geven. Door middel van advertenties word je direct gezien, ook al is je vindbaarheid nog niet optimaal.
  • Als je de SEA campagne goed instelt levert adverteren je meer op dan dat het je kost. Je verdient direct geld aan je campagne zonder maanden te moeten werken aan een goede vindbaarheid.
  • Je kunt een hele specifieke doelgroep benaderen en met één advertentie op meerdere zoektermen tegelijk inzetten.