Wat is zoekmachine optimalisatie?

 

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd, is het optimaliseren van een website om hoog in de zoekmachines te komen. Het gaat hier om een positie in de gratis zoekresultaten  aan de linkerkant, ook wel organische zoekresultaten genoemd. Bij zoekmachine optimalisatie wordt met name de zoekmachine Google bedoelt. Dit komt omdat maar liefst 95% van alle zoekopdrachten via Google plaatsvinden.

Naast de organische zoekresultaten heb je ook nog zoekresultaten die aan de rechterkant of helemaal bovenin Google staan, ook wel Adwords genoemd.  Adwords is een online advertentieprogramma van Google waarbij je een plekje bovenaan in Google koopt. Voor deze hoge positie betaal je vervolgens een x bedrag voor iedere klik op je advertentie.

Bij zoekmachine optimalisatie richt je je meer op de lange termijn. Scoor jij goed op termen die voor je business interessant zijn, dan zul je hier non stop veel gratis bezoekers door ontvangen. Bij Google Adwords stopt de bezoekersstroom direct op het moment dat je advertentie gestopt is. Zeker op de lange termijn kan een goede gratis positie in Google je héél veel geld schelen.

Wat wil Google precies?

Google is de grootste zoekmachine ter wereld en dat willen ze graag blijven. Om dat te kunnen blijven moeten zij een gebruiker de meest waardevolle, relevante, unieke en kwalitatieve resultaten geven. Doen ze dat namelijk niet, dan zal die gebruiker na verloop van tijd een andere zoekmachine gaan gebruiken. Hoe groot Google ook is, dat willen ze niet!

Wil je hoge ogen kunnen gooien in Google moet jij je met je website dus focussen op dezelfde waarden. Als je niet voldoet aan het ideaalbeeld van Google, om wat voor reden dan ook, dan zul je niet snel in de zoekresultaten getoond worden.

Meer zoekmachine optimalisatie tips:

Rich Snippets

Longtail zoekwoorden